Garmanns Sommer
Garmanns Sommer som app er en digitaliseret udgave af den norske billedbog med samme titel. Billedbogen er den første i en trilogi om drengen Garmann, og den eneste, som er digitaliseret.
I den digitaliserede billedbog læses teksten højt af nordmanden Frøydis Armand, hvis stemme er en fornøjelse at lytte til.
Fortællingen handler om en dreng på 6 år, der er bange for at starte i skole. Han spørger sine tre gamle tanter og forældre til råds og får kloge svar, der inviterer til eftertænksomhed. De voksne er værd at tale med. Bekymring for det ukendte er et livsvilkår, som børn og voksne deler.
I tekst og billeder ser vi verden gennem et barns øjne som nænsomt konfronteres med livets foranderlighed, og sproglige billeder visualiseres med barnlig bogstavelighed.
Intensitet
Garmanns Sommer er en intens æstetisk og eksistentiel oplevelse. Stian Holes smukke og dragende billeder er tilsat en fin poetisk baggrundslyd af fuglefløjt, summende insekter og violinspil. Få udvalgte billedelementer er animerede, så de gør særlig opmærksom på centrale tegn. Teksten drejer sig om vedkommende eksistentielle spørgsmål.
Originalitet
Fortællingen er original i kraft af de digitale billedcollager, som kombinerer fotografier, tegninger og dekorative elementer. Billedelementerne konnoterer betydning fra forskellige tidsperioder og stilarter, hvilket er med til at give et uvirkeligt indtryk. De surrealistiske størrelsesforhold og synsvinkler udfordrer vores hverdagsforståelse, og får os til at undres og spille spørgsmål. Spørgsmål, der bedst foldes ud i fællesskab med andre.
Kompleksitet
Fortællingen er åben for mange tolkninger. Man kan dvæle længe ved hver side, og bogen kan læses mange gange, hvor man hver gang får man øje på nye betydninger og sammenhænge.
Relevans
Fortællingen opleves gennem en 6-årig drengs øjne, hvilket umiddelbart peger på indskolingens elever som primære målgruppen, men dens litterære kvaliteter gør den relevant at inddrage på højere klassetrin.
Det kan være en god ide at læse billedbogen på dansk først. Den findes som klassesæt på mange CFU´er. Den er desuden oplagt at inddrage i nabosprogsundervisningen. Man kunne fx udarbejde en ordbog med de ord, der afviger mest fra dansk eller selv prøve at læse korte afsnit højt på norsk.
Tilgængelighed
Det funktionelle design omkring fortællingen er simpelt og let at afkode. Det formidles gennem visuelle ikoner og enkle ord. Man kan: bladre, bladre hurtigt og skjule tekst. Det er ikke muligt at slukke for oplæsningen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt i undervisningen. Det funktionelle design er udtænkt, så det er meningen, at fortællingen skal opleves af et barn, der sidder alene med sin ipad. Det harmonerer ikke så godt med brugen af fortællingen i litteraturundervisningen, men det skal bestemt ikke forholde en fra at inddrage den.
Du kan se en videopræsentation om den børnelitterære app Garmanns Sommer her