Historisk Atlas
Historisk Atlas startede ud som et hjemmesideprojekt blandt nogle museer. Efterfølgende er hjemmesiden også blevet til en app. Historisk Atlas er en forening der administrere et arkiv som foreninger for arkiver, museer og biblioteker har mulighed for at tilbyde deres dokumenter og beskrivelser. I denne anmeldelse kigger vi på deres app.
Der er her ikke tale om en målrettet didaktisk app som kan få lov til at stå for sig selv. De semantiske læremidler er kendetegnet ved at den didaktiske refleksion og anvendelse kommer fra læreren (og eleverne) og altså ikke er ”forberedt” i materialet. Når det er sagt, så åbner Historisk Atlas op for at arbejde med delelementer i undervisningen i historie. Historisk Atlas kunne også bruges til sætte billeder på den samfundsmæssige udvikling af lokalområdet.
App’en er vurderet ud fra en semantisk tilgang som indeholder følgende kriterier.
Engagerende
Historisk Atlas vil naturligt udløse en nysgerrighed omkring ”hvordan så der ud hvor jeg bor tidligere”. ”Hvornår var vores hus der ikke mere”. ”Hvordan ser det ud med andre familiemedlemmers huse”. Der er rig mulighed for at bladrer gennem tiden fra 1900 og frem til dagen i dag. Hermed er byernes udvikling fra omkring industrialiseringen og frem til videnssamfundet godt dækket ind.
App’en har ikke kun kort fra 1900-tallet og frem, men da de tidligere kort bliver mere skæve og mangelfulde, vil motivationen nok være at finde i det sidste århundrede (tættere på elevernes univers). De ældste kort er dog forsøgt placeret således at de ligger rigtigt. Det er klart at byer der kun er markeret med punkter og blækhus ikke kan hamle op med luftfotos. Dette er også en af de ting man bør se på i faget historie og under kildekritik.
Et risikomoment kan være, at eleverne gennem de forskellige kort mister orienteringen. De lokale ændringer kan godt være ret store og motivationen kan falde pga. manglende evne til at fortolke kort og placering.
Gennem de forskellige bogmærker med bemærkninger til lokalområdet, er der også mulighed for at få et indblik i forskellige historiske fakta tæt på. Kvaliteten svinger fra bemærkninger over brochurekvalitet til reelle gennemarbejdet historiske beskrivelser. De første to kommer næppe til at dække den faglige viden omkring en location eller begivenhed, men de kan samtidig godt stå som en kilde til videre fordybelse. Der er ikke så mange kilder endnu, men med en stigende udbredelse, kunne man håbe at flere lokale historiske data bliver integreret. Så ville den del også kunne understøtte undervisningen i højere grad. Der er lang vej før det rigtigt bliver et leksikon/opslagsværk på den måde.
Indholdskvaliteten
Materialet er stillet til rådighed af museer og foreninger landet over. Indholdet er autentisk og relevant indenfor det meget smalle område denne app dækker. Kvaliteten vil i dette tilfælde være meget afhængig af lærerens måde at inddrage app’en i undervisningen på. Derfor er opgavestillingen og kvaliteten af app’en direkte proportionel i forhold til hinanden. Noget der altid vil være de semantiske læremidlers åg.
Tilgængelighed
Designet er nemt og overskueligt. Både hjemmesiden og app’en gør ikke mere eller mindre end at give adgang til kort og små locations informationer. Kortet vil bruge din præcise placering og hvis du giver app’en lov, så får man en liste over de kort der netop dækker din geografiske placering. Ved at bladre igennem dem, tager man en tidsrejse tilbage i tiden. Man kan på den måde nå helt tilbage til 1600-tallet. Mange vil her finde sig selv på en mark uden særlig mange bygninger.
Læringsudbytte
Potentialet i denne app er stor. Der kan arbejders med kilder, som er de kort der ligger til grund for Historisk Atlas. Samtidig er denne applikation med til at sætte nogle rammer, så eleverne ikke forvilder sig rundt på internettet. Nogle af de nøgleord man kunne bruge i forhold til historiefagets opgave kunne i forbindelse med denne app være: informationssøgning og – indsamling, kildekritik, sortering og valg af information, historisk fortælling, erindringer og konsekvenser af tiden, levevilkår op gennem tiderne og samfundsforandringer. Det skal dog igen indskærpes at læringen ligger uden for denne Applikation og vil finde sted i dialogen med eleven og den opgavestilling der følger med brugen af denne app.
Brugervenlighed
App’en har ikke mere end 5-6 knapper og er derfor også yderst brugervenlig. Man kunne godt ønske sig nogle flere medier i brug. Lydoptagelser ville bare være en mulighed for at gøre de historiske steder mere spændende. Det er dog ikke denne apps opgave at underholde, men at komme med faktuelle data som eleverne og historieinteresserede kan nyde og fortolke på. applikationen er, som der er med alle større grafiske elementer på mobile enheder, en smule langsom. Dette ødelægger dog ikke oplevelsen og fører som udgangspunkt heller ikke til store ventetider. Det er ligesom at bruge Google Maps, som i øvrigt, og naturligvis, er den mest aktuelle kortudgave i denne app.
Findes ikke længere i appstore?
Hej B. Nielsen,
Jeg har talt med foreningen der står bag og de ansvarlige bag app’en i forrige uge. Der er desværre sket en administrativ fejl, der har gjort at deres licens i AppStore ikke blev fornyet. De var ikke selv klar over det og har lovet at få det i orden hurtigst muligt.
Der er ikke planer om at den ikke skal være i AppStore eller helt fjernes. Jeg får besked når den igen er tilgængelig og jeg giver så besked her. De var meget kede af at det var sket.
Mvh Kim Gärtner