IntoWords
IntoWords er et hjælpemiddel til at læse og skrive tekster på dansk og engelsk og tilbyder en række faciliteter kendt fra CD-ORD. Kvaliteten er høj, og funktionaliteten generelt enkel og effektiv. Det vil være en nyttig app for personer med læse- og skrivevanskeligheder også efter grundskolen og privat.
Effektivitet
Eleven vil med IntoWords få en hurtig hjælp til oplæsning af tekststykker og få støtte til at kommunikere på skrift, så det bliver læseligt/forståeligt også for andre.
Oplæsning startes og stoppes med et tap, det læste ord highlightes, og stemmehastigheden kan styres på en skala. Stemmen er af samme gode kvalitet som ved CD-ORD. Der er en dansk (Anne) og en engelsk (Claire) stemme. Der findes sidenavigation, så eleven kan holde sig orienteret om forløbet i teksten.
Når eleven selv skriver, vil en ordliste enten på dansk eller engelsk støtte korrekt stavning og foreslå de mest sandsynlige ord. Fejl markeres desværre ikke i teksten. Man kunne ønske en rød eller grøn krølle, som man kender det fra stavekontrol i Word. Fra ordlisten bliver ordforslaget enten læst op eller sat direkte ind i teksten ved et tap. Ordlisten kan lodret- eller vandretstilles – fint, at eleven på den måde kan påvirke layoutet. Funktionen “Foreslå næste ord” støtter eleven i sprogbrugen, og programmet giver gode forslag til den sammenhæng, man skriver i. Som en særlig støtte findes 3 jokertegn (*, _, #). De kan bruges for at undersøge og selv komme med forslag til stavning af ordet. De 3 tegn vil være en stor hjælp på elevens vej til at få de rette forslag frem i ordlisten.
Tekster kan vha. copy/paste-funktioner nemt tranporteres ud og ind af app´en. Man vil kunne importere tekst fx fra nettet, få teksten læst op og selv skrive videre direkte i det samme dokument. Omvendt kan egen tekst meget enkelt eksporteres ud på andre platforme.
Samarbejde
Som udgangspunkt er IntoWords et hjælpemiddel for den enkelte bruger til at klare sig igennem en vanskelig læse- og skriveproces. Der er derfor ikke lagt særskilt vægt på elevernes mulighed for at samarbejde, men to elever vil med fordel kunne arbejde på en fælles tekst, ligesom flere elever efterfølgende kan arbejde videre med teksterne.
Tilgængelighed
Den findes en meget grundig instruktion til de enkelte faciliteter: “Kom godt i gang med IntoWords”. Programmet er intuitivt og hurtigt at sætte sig ind i, og ikonerne er tydelige, få og enkle. Især funktionen “Indstillinger” forekommer hurtig og enkel at bruge. Ordlisten med forslag kan smart vælges enten vandret eller lodret. “Stavehjælp”, “Foreslå næste ord” og “Jokertegn” kan med et hurtigt tap slås til og fra her.
Elever, der er bekendt med CD-ORD vil genkende programmets brugerflade og vil hurtigt kunne omstille sig til at bruge app´en.
Genbrugelighed
Her udmærker IntoWord sig ved, at eleven kan importere al slags tekst i programmet – også tekst fra nettet og pdf´er. Eleven kan skrive og copy/paste egen tekst til andre apps som fx DropBox og Evernote og Notes og ikke mindst sende teksten som e-mail, besked eller Tweet. Tekst gemmes i programmet, så eleven kan vende tilbage og forbedre eller ændre teksten.
Brugervenlighed
Appens enkle oplæsnings- og skrivefaciliteter scorer højt i forhold til brugervenlighed, men lige som ved programmet Notes savner man at kunne gøre kommunikationen klarere vha. layout. Man mangler mulighed for at styre fond og størrelse – evt. farve.
En del elever i læse- og skrivevanskeligehder henter indscannede tekster fra Frederiksberg konferencen. Det er meget enkelt, når man har fundet teksten på konferencen, direkte at få teksten åbnet i Intowords. Åbn teksten på konferencen, hold musen over “pilen” i øverste højre hjørne og der vil fremkomme mulighed for at få teksten åbnet i Intowords. Smart ikke ….?
Kan den afvikles på Ipad 2 som på Ipad 4?
Ja, det burde den, så længe at du har opdateret dit software på iPaden.