puppet

Platform
iPad

Puppet Pals HD Director’s Pass,

-Er et funktionelt læremiddel der kræver at man som lærer selv indlægger mål og fagligheder.

App’en handler om at lave små dukketeaterlignende film. Man styrer sine digitale dukker eller figurer inde i et optagefelt på ipadskærmen, og man skal her selv indtale sin lyd hen over, mens der optages.

App’en er på engelsk. Men der ikke megen tekst at forholde sig til.

Effektivitet

Det kræver meget lidt teknisk indsigt at gå i gang. Og det er nemt at gemme på ipad’en. Man kan fra forsiden af Puppet Pal finde sine gemte film. Herfra er der mulighed for at eksportere filmene til kamerarullen på Ipad’en. Dropbox kan derfra tage filmen videre.

Puppet Pals lægger op til hurtige produktioner, hvor man ikke skal tænke så meget over kvalitative tilgange til ens produktion, men hvor kreativiteten er langt mere i fokus. Der er rammer der strammer om produktionen og dvs. at man man har højst otte figurer og fem baggrunde at arbejde med.  Der er ikke mulighed for at gemme undervejs så man skal optage i en arbejdsgang hele vejen igennem produktionen og det lægger op til en ret detaljeret forudgående planlægning af forløbet. Eller at man arbejder med improvisatorisk. Det trækker lidt ned i vurderingen her.

Samarbejde

Puppet pals lægger op til at man i par eller maks. tre personer laver optagelser hvor figurerne styres af flere personer på en gang. Det er en udfordring at skulle navigere på en forholdsvis lille skærm og dette gælder specielt hvis man arbejder på ipad minis.

Det er ikke muligt for læreren at følge med i processen på andre måder end hvis man står på sidelinien og følger med. Men det opvejes i min vurdering her af processens hurtige afvikling fra start til slut.

Genbrugelighed

Man kan bruge ens egne billeder fra fotorullen på ipad’en, tage billeder direkte , eller man kan bruge appens egne indbyggede forslag som udgangspunkt for figurerne til filmen. Derudover kan man desuden hente endnu flere temaer og dermed figurer gennem app’en. Det samme gælder for baggrundene.

Tilgængelighed

Puppet Pals er et intuitivt program som helt ned til aldersgruppen -førskolebørn-  kan bruges uden den store introduktion. Den voksne eller større elev må måske hjælpe med at gemme filmen.

Processen forbliver rimeligvis  den samme når man arbejder med app’en flere gange. Dog kan man forsøge at blive bedre til bruge de indbyggede funktioner så som zoom af figurerne og rotation, eller arbejde med i forvejen billedbehandlede baggrunde.

Brugervenlighed

Puppet pals ser sjovt og indbydende ud. Funktionen med at kunne klippe sine egne figurer ind fra importerede billeder fungerer rigtig godt. Og udtrykket lægger sig op af mash-up tanker, hvor det er fedt, fordi det ser lidt krøllet og hjemmelavet ud. De indbyggede temaer for figurer og baggrunde kunne være at større kunstnerisk værdi, men fungerer fint.

Alt i alt er Puppet Pals et klart og stringent værktøj der dog har sine begrænsninger på gemmemuligheden undervejs.