iPad på projektor og IWB

Med det stigende indkøb af Ipads til undervisningen ind i klasserum med allerede eksisterende IWB tavler eller projektor-løsninger, opstår der et naturligt behov for at kunne vise indhold fra iPad på tavlen ift præsentation og formidling.

Kan man vise indholdet fra en iPad på tavlen? Kan man dele skærmen mellem flere iPads? Fungerer interaktionsmomentet fra den interaktive tavle med en iPad? Spørgsmål, vi får stillet ofte, og denne artikel giver et bud på svarene, som sagerne står lige nu!

Den billige, lette og frustrerende:

Den ubetinget billigste og letteste løsning  ift at skyde billedet fra en iPad op på en projektor eller IWB tavle er, at bruge et iPad-til-vga adapter stik; det koster ca. 200 kr i den officielle Apple udgave.

Fordelene ved denne løsning er, at den er enkel; man kobler vga stikket fra IWB el projektor til adapter stikket, og så er der billede. Med andre ord, der er relativt få ting, der kan gå galt!

Udfordringen er, at man basalt står med en mobil, trådløs enhed i hånden med de åbenlyse muligheder, der ligger i det - men her koblet til tykt analogt kabel som ikke giver den store bevægelsesfrihed for eks at arbejde dynamisk i et klasserum (altså det jeg med et smil kalder “Pinocchio-effekten: Der´ingen bånd, der binder mig..”). Med et vga kabel er der heller ikke lyd med i stikket, dvs at man skal et kabel mere (lydkabel-ministereo), for at kunne få lyd med over.

Med andre ord 1 enhed ad gangen på tavlen, tæt ved tavlen med et adapterkabel som helst ikke må blive væk - tilgengæld er det enkelt og driftsikkert og let at tilgå.

Den dyre, fantastiske og frustrerende:

 

Den anden mulighed er, at investere i et Apple-tv (ikke et fjernsyn, men en lille boks til streaming af indhold - koster ca 850 kr. pt). Her tilkobler man Apple-tv til projektor el IWB tavle, og så kan man trådløst sende billede og lyd fra en/flere iPads via Apple-tv til tavlen uanset hvor man er i rummet via Apples teknologi AirPlay.

Fordelene her er flere: For det første er vi ud over “Pinocchio-effekten”, og man kan nu bevæge sig frit rundt i rummet, hvilket er en kæmpe fordel for en undervisningssituation, hvor der både præsenteres stof, men også er en vejledningssproces igang, som kræver, at man kan bevæge sig rundt ml elever, studerende osv. Det betyder også, at alle med iPads i dette rum kan overtage skærmen og præsentere proces eller færdige projekter dynamisk undervejs i samme undervisningssituation.

Udfordringen her er til at tage at føle på (desværre) og er som sådan ikke bundet til Apple-tv alene: Første udfordring er, at Apple-tv er udstyret med hdmi-stik (digital billede og lyd), som er lavet til og fungerer godt på fladskærms-tv, men langt fra alle projektorer. Dvs. at de fleste projektorer, der hænger rundt omkring i de danske klasselokaler, hvad enten de er tilknyttet en IWB tavle eller ej, er udstyret med analoge vga-stik - så her kræves en adapter, som kan lave signalet fra et digitalt hdmi-stik til et analogt vga stik….flere penge op af lommen og flere dimser i rummet!

Et rigtigt godt bud på et sådant stik er Kanex ATV Pro, som uden ekstern strømforsyning kan konvertere lyd og billede til
formålet. Den fylder ikke meget, er let at arbejde med og koster i omegnen af 450 kr.

Desværre slutter det ikke her, da der også er udfordringer, der ikke blot kan løses ved at hive pungen op af baglommen. Forudsætningen for at en iPad og Apple-tv kan snakke sammen er, at de kan se hinanden på det samme trådløse netværk, de er tilknyttet. Det er der ikke problemer med på de fleste private netværk, men på langt de fleste kommunale netværk er lige netop de protokoller/porte lukket (Bonjour protokoller) af hensyn til sikkerheden. Det betyder råt for usødet, at man er ude af stand til at bruge Apple-tv sammen med iPads, medmindre at it-afdelingen åbner for de porte - og netop det har været kilde til megen frustration i mange kommuner, da man ud over at få det tekniske setup til at køre lokalt, også skal bokse med den centrale it. Den lyssky ninja-løsning er at etablere parallelnetværk eller køre med 3g netværk, men det er en dyr affære, som ikke er særligt stabil og heller ikke fremtidssikret - anbefalingen herfra er hurtigst muligt, at få startet en dialog ml. kommunens skoler og it-afdelingen ift at finde en løsning, der kan fungere fremadrettet.

Reflector - et alternativ til Apple-tv:

Et interessant alternativ til den trådløse Apple-tv løsning er et stk software, der hedder Reflector (tidligere Reflection). Dette program installeres på din Mac eller PC (og købes derfor ikke i Appstore) og gør ganske simpelt det, at du kan “mirror”, altså spejle din iPad skærm på din computers skærm via Airplay. Det er i sagens natur supersmart, hvis du ikke har et Apple-tv, eller hvis du har en PC/Mac sat til en projektor eller IWB tavle, da computeren så sender iPad billedet videre til tavlen. På den måde slipper du i princippet for både Apple-tv samt Kanex adapteren. Flere brugere kan stadig tilgå og overtage skærmen, dog kan det være anelse sværere at administrere. En lille bonus-feature her (fra livet på oplægs-landevejene) er, at da man er tilkoblet tavlen via en computer, er det let at skifte trinløst mellem iPad skærm og computer skærm på projektor eller IWB tavle, hvilket visuelt og formidlingsmæssigt rummer nogle interessante muligheder. Tilsyneladende skulle man også let kunne screencaste, så man optager lyden med over, når man streamer, men det er ikke lykkedes mig at finde ud af det - endnu…
Prisen for Reflector er ca. 85 kr

iPad, apps og interaktivitet:

I denne forbindelse vil det også være relevant kort at komme ind på de apps, som de store udbydere af IWB tavler har udviklet til iPad. Rygterne har svirret i undervisningssektoren et stykke tid ift koblingen mellem IWB tavlerne og iPad, da begge teknologier for mange er et dagligt undervisningsvilkår. Men ét er at nære håb, noget andet er som bekendt den rå realitet!

Lad mig slå fast, at der aktuelt ikke er nogen udbydere, der pt  i app-form kan tilbyde en løsning, hvor IWB tavlens taktile og interaktive funktion er understøttet - desværre! Dvs at man kan skyde billedet op på tavlen, men man kan ikke interagere med indholdet på tavlen. Det betyder også, at man stadig skal have en computer tilknyttet tavlen, og at der grundlæggende er en meget begrænset overførselsværdi til det, vi kender til fra vores “normale” praksis med de interaktive tavler.

Promethean har lavet ActivEngage, der primært retter sig mod noget klasserumsstyring og er fokuseret ind på, at kunne dække behovet det, der tidligere blev brugt i form af stemmeklodser til tavlen - men har altså ingen relation til ActivInspire softwaren.

Smart har produceret deres Notebook software i en app form, hvilket ligger meget tættere op af det, vi kender til fra vores traditionelle tilgang til tavlen - men som det ofte går i IOS sammenhænge, så er det en udgave, der er stærkt neddroslet og efter min mening, så begrænset i sine grundfunktionaliteter, at det kun har begrænset overførselsværdi til det, vi kender til i forvejen - og sandsynligheden for at det ville kunne bringes i spil i en meningsfuld faglig sammenhæng (også af elever) vil ikke være stor.

Opsummerende kan man sige, at man med afsæt i iPads må arbejde med den interaktive tavle dynamisk som præsentations- og formidlingsværktøj til de mange i klasserummet - men altså uden det læringsrum, der opstår, når elever interagerer med den interaktive tavles taktile flade. Den ressource må man udnytte på ad andre veje.

Jeg kunne jo være fræk at sige til slut, at netop den taktile flade, som er et stort aktiv ved IWB tavler, er rykket ud i hænderne på eleverne med tablettens indtog - så nu er den mulighed gået fra at være for de få til de mange; det er der da en god demokratiserings-historie i….