Prezi
Prezi er et webbaseret præsentationsprogram med nogle spændende muligheder. Du skal forestille dig at du har et stort lærred, hvor du kan sætte alle dine objekter op på. Tekst, billeder, film, figurer ind på. Og efterfølgende skal du vælge hvad der skal ses i hvilken rækkefølge. Foran lærred har du et kamera, der så zoomer frem og tilbage på det du gerne vil vise. Nogelunde sådan fungerer Prezi. Ud over at være et fint web 2.0 værktøj til at lave præsentationer, så kan Prezi også lidt mere end det. Prezi gør det nemlig muligt at arbejde sammen kollaborativt sammen inde i den samme præsentation. Og det gør den til meget mere end bare et præsentionsprogram.
I længere tid har der været en app til Prezi , der hed Prezi Viewer. Navnet gjorde opmærksom på at der her kun var tale om at man kunne se de prezier man har lavet på en alm. computer, og at app’en ikke gav den store mulighed for at kunne redigere sin præsentation på iPaden. Nu er der så kommet en opdatering i app’en så det nu er muligt at tilføje og redigere i din præsentation, men dog stadig med begrænsninger.
Prezi er først og fremmest effektivt. Du har mulighed for nemt at sætte tekst og billeder fra kamerarullen ind i præsentationen. Desværre har man ikke som i webversionen mulighedhed for at sætte hyperlinks ind, eller youtubevideoer, hvilket er et stort minus. Prezi stiller krav til eleverne i forhold til, at de er produktive med formidling til andre som et omdrejningspunkt.
I forhold til samarbejde, er der gennem app’en den mulighed at du kan dele din Prezi. Du kan vælge email, eller kopier URL’en, og du kan vælge om den du deler med bare skal kunne se din Prezi, eller om der skal være redigeringsrettigheder. I app’en mister man også muligheden for at se hinanden, hvis man arbejder sammen inde i samme præsentation. I webversionen opstår man som en lille avatar og kan se hinanden, men på iPaden kan man ikke se dem der arbejder på anden iPad eller computer. Og fra computeren kan man heller ikke se den bruger der arbejder på en iPad. Man skal gemme og opdatere for at kunne se hvad de andre har lavet, hvis man arbejder på samme tid.
Tilgængeligheden på iPaden er egentlig fin. Udtryk og form er nemt at forstår, og appen er intuitiv og nem at gå til.
Genbrugeligheden af det produkt der kommer ud af Prezi er jo som genbrugeligheden af webversionen af Prezi. Man kan gennem prezi.com søge efter andres prezier, og lave et kopi af dem hvis der er givet tilladelse til det, og når man får tilsendt et link med ret til at redigere, så kan den også åbnes i prezien. Prezi kræver at man er online - men dermed kan platformen også tilgås på en hvilke som helst pc.
Brugervenligheden er i top. Appen er super enkel og intuitiv. Det er selvfølgelig ønskværdigt at man får præcis de sammen redigeringsmuligheder som i webversionen, men det kommer nok.
I forhold til Faghæfte 48´s tematikker som informationssøgning/indsamling, produktion, kommunikation, videndeling og samarbejde, kan man vægte disse forskelligt afhængigt af opgavens indhold.
Fordelen er, at elevernes digitale færdigheder sættes i samspil med læringsformer som fordrer samarbejde og videndeling.
Prezi er et stærkt digitalt læremiddel – ud fra alle fem vurderingselementer fordi det giver mulighed for at understøtte læringen. Webudgaven af Prezi vil i min optik få en høj rangering som et stærkt digitalt læremiddel. App’en har nogle begrænsninger og det gør den svag. Man har ikke på samme måde mulighed for, hvis man kun har en Ipad til rådighed , at arbejde webbaseret med indholdet. Man er begrænset af det indhold man kan skrive ind som tekst selv, og de billeder man har i kamerarullen.